23. Salon arhitekture Novi Sad otvoren je prošle subote, 15. listopada, u Novoj galeriji Akademije umetnosti. Na Salonu je izloženo 147 radova u 8 kategorija, a na svečanom otvorenju dodijeljene su nagrade i priznanja.
Grand Prix Salona dodijeljen je projektu “Novi Sad – Moderni grad” koji je inicirala i organizirala BAZA – Platforma za prostorne prakse (autori: Dragana Konstantinović, Slobodan Jović, Maja Momirov, Miljana Zeković, Višnja Žugić i Bojan Stojković). Žiri je istaknuo:
“Projekat Novi Sad – Moderni grad samo je jedan u nizu projekata i događaja koje je posljednjih godina inicirala i organizirala BAZA – Platforma za prostorne prakse. Njihove akcije koje uključuju istraživanja, izložbe, publikacije, radionice, predavanja, razgovore, šetnje i sve ostale raspoložive medije i metode kojima se nastoje približiti i edukovati građane Novog Sada, imaju samo jedan cilj – bolji grad za sve.
U vremenu koje karakteriše potpuna apatičnost i nezainteresovanost za drugo i druge, važnost ovog i ovakvog angažmana ne možemo dovoljno istaknuti, kao što ne možemo dovoljno zahvaliti ni njegovim upornim protagonistima kojima su znanje i razum jedino oruđe, a istinski humanizam jedino gorivo. Ovako sveobuhvatno delovanje na nizu polja i frontova teško se valorizuje i nagrađuje na salonima i sličnim manifestacijama zbog okvira postavljenih uobičajenim kategorijama, iako su njegov značaj, domašaj i važnost za društvo istinski neprocenjivi. Upravo zbog toga, žiri se i odlučio za ovaj (is)korak. Grand Prix se dodeljuje BAZI za ljubav prema svome gradu i njegovom modernističkom nasleđu, za veru u prosvetiteljsku ulogu koju nema ko drugi osim nas samih preuzeti, za veru u znanje i lepotu kao temelj svake budućnosti koja bi imala smisla i u kojoj bi vredelo živeti.”
Mnogim nagradama i priznanjima ovjenčani su projekti hrvatskih arhitektica i arhitekata.
U kategoriji “Arhitektura” nagradu je tako osvojila Ekološka farma za uzgoj autohtonih crnih slavonskih svinja studija SKROZ, a žiri je istaknuo:
“Ekološka farma za uzgoj autohtonih crnih slavonskih svinja uspeo je primer primene temeljnih arhitektonskih alata koji su, zbog namene objekata, potpuno rasterećeni većine tehničkih zahteva i elemenata, inače obaveznih kada se projektuju „kuće za ljude“. Tipološka inovacija koja se ogleda u kompleksnijem preseku i transformabilnoj prostornoj organizaciji potpuno netipičnima za zgrade slične namene, rezultira gotovo pa romantičnom mehaničkom poetikom analognog doba, ali i doživljajem bogate prostornosti na potpuno neočekivanom mestu. Funkcionalno i oblikovno domišljata, uspešno emituje arhitekturu svedenu na osnovne postavke.
Tipološki iskorak u arhitektonskom rešenju Ekološke farme crnih slavonskih svinja prepoznat je kao najveća vrednost ovog projekta. Specifičnostima programskih zahteva autori pristupaju sa idejom da se pitanje tipoloških datosti prevaziđe autentičnošću prostornog rešenja, koje na poseban način tretira višestrukost funkcionalnih ograničenja. Nizom malih intervencija u arhitektonskom izrazu, projekat nudi inovativni pristup uodnošavanju konceptualne celovitosti sa pojedinačnim prostorno-programskim intervencijama. U tom smislu, savremenost projekta može se prepoznati u načinu na koji se njegova strukturna preciznost odnosi prema multiplicitetu tehnoloških problema.”
Priznanja u kategoriji “Arhitektura” dobili su i Centar za posjetitelje i vidikovci Lonjskog polja Mije Roth Čerina i Tončija Čerine, Sportska dvorana u Zlatar Bistrici Ivana Galića (NOP studio) i Providurova palača u Zadru Ive Letilović i Igora Pedišića.
SKROZ je također dobitnik jednog od dva priznanja u kategoriji “Urbanizam”, za Gradske stube u Pločama.
U kategoriji studentskih radova dodijeljena su četiri priznanja, od kojih je jedno dobio projekt “Krajolik: Arhipelag infrastrukture – Centralni Kolodvor” (autori: Matija Cepanec, Ivan Čulo, Josip Fabijanac, Domagoj Kolonić; mentor: prof.art. Tin Sven Franić).
U kategoriji “Publikacije” priznanja su dobile “Studija o arhitekturi Sinagoga u Hrvatskoj” Zlatka Karača, publikacija “She 2” Ivane Tutek, Bernarde Lukač i Stanislava Habjana i časopis “Tristotrojka” # 7 čiju redakciju čine Adela Banda, Andrea Stanić, Bruno Lang-Kosić, Doroteja Matić, Dušica Ilić, Haris Bulić, Ivana Jasak, Ivona Lovrić, Ivona Petrov, Karla Kuliš, Lejla Vareniković, Mihaela Sladović, Selma Bulić, Tea Pintar, Vili Rakita, Vito Reščić, Zerina Salketić.
Izložba traje do 30. listopada, a može se posjetiti svakog radnog dana i subotom od 12 do 20 sati.