Obiteljska kuća u Maksimiru

Nominacija za nagradu Drago Galić 2022.

Foto: 	Neja Markičević / CROPIX
Foto: Neja Markičević / CROPIX
Foto: Neja Markičević / CROPIX
Foto: Neja Markičević / CROPIX
Foto: Neja Markičević / CROPIX
Foto: Neja Markičević / CROPIX

OBRAZLOŽENJE ŽIRIJA +

"Smještena uza šetnicu na rubu maksimirske šume, nevelika obiteljska kuća čini skladnu cjelinu s prirodnim i umjetnim čimbenicima svoga neposrednog okruženja. Svojevrsna grupna forma ovoga malog susjedstva, doslovno na rubu grada, nije izravnana arbitrarnim planskim autoritetima građevinskih i regulacijskih pravaca te udaljenostima od rubova parcela, nego je čine prostorni odnosi među autonomnim volumenima. Sivo-plava obiteljska kuća dovršila je cjelinu zauzimanjem središta svoje parcele, odnosno određivanjem pojmova ‘ispred’, ‘između’, ‘sa strana’ i ‘iza’. Rubovi parcele određeni su zidanim i zelenim zidovima dok je, sama za sebe, kuća prvenstveno orijentirana prema unutra. Razlike između urednih i jasnih dispozicija njenog prizemlja i kata gotovo da nema. Izmaknut iz središta, asimetričan križ hodnika, stubišta i utilitarnih prostorija iz kvadratnog tlocrta izdvaja dijagonalno nasuprotne, otvorene i zatvorene prostorije u uglovima. U prizemlju težište kompozicije pomaknuto je pridruživanjem uglovnoj prostoriji jednog kraka križa, čime je određen prostran dnevni boravak otvoren sa stražnje strane na ograđeni vrt, a s prednje na uglovni patio perforiranih vanjskih zidova koji osiguravaju privatnost od pogleda prolaznika. Neočekivan kružni otvor s metalnom ogradom u stropu kompoziciji daje suzdržanu monumentalnost i domaći osjećaj zajedništva. Posebno je zanimljivo da ova kuća nije projektirana po uobičajenom obrascu dogovaranja između arhitek(a)ta i investitora sa stvarnim i nestvarnim potrebama i mogućnostima, nego je gotov projekt na tržištu pronašao zadovoljnog kupca – recept koji bi trebalo ponavljati jer je očito da dobro funkcionira." Krunoslav Ivanišin

O PROJEKTU (TEKST AUTORA) +

Kuća nastaje iz ideje totaliteta koji se fraktalno rastače na manje segmente. Svaki od segmenata koji tvori kuću, iako specifičan u sebi sadrži karakteristike općeg odnosno ukupnog. Razumijevanje segmenta nije moguće bez shvaćanja cjeline, a cjelina je potpuno ovisna o svakom pojedinom segmentu. Nerafinirani početni volumen se skulptorskim manirom dubi i oblikuje dok ne postigne željenu formu reduciranu na esencijalno, bez ičeg suvišnog ili dodanog.

Projektiranje kreće od prostog geometrijskog tijela - polovine kocke. Ukorijenjena u neposredni okoliš, kuća se počinje modificirati. Polovina platonske kocke presijeca se dvjema osima dijeleći kvadrat na četiri kvadranta, a dodatnim dvjema osima izmaknutim iz centra formira se središnji 'križ' te dva unutarnja i dva vanjska prostora. Uspostavom osnovnih pravila građevina se počinje samostalno generirati. U središnji križ smještaju se svi služeći prostori, preostali unutarnji prostori postaju služene prostorije, a vanjski intimna dvorišta. Time se ostvaruje jasan međuodnos i međuovisnost pojedinih dijelova kuće te njene nutrine i vanjštine.

Otkrivanje započinje ulaskom u prednje dvorište. Prolaskom kroz 'kapiju' korisnik se zatiče u 'međuprostoru' gotovo samostanskog karaktera. Kružni otvor, porozna fasada, vegetacija te prozor kroz koji pogled prodire sve do stražnjeg dvorišta stvaraju niz istovremenih podražaja na korisnika. U tom trenu započinje proces razumijevanja kuće. Iz fantazmagoričnog vanjskog prostora korisnik zakorači u ulazni prostor koji služi kao fenomenološki 'prag' između unutarnjeg i vanjskog prostora.

Prošavši kroz njega dolazimo do centra dvoaksijalne simetrije građevine. Kuća se dijagonalno otvara prema nama. Iz prostora obgrljenog prirodnom svjetlošću i bojama nastavljamo u intimniji prostor stubišta. Dolaskom na kat kružni balkon s filigranskom metalnom ogradom poziva nas na posljednji korak u istraživanju kuće.

Trenutak maksimalne prostorne introvertiranosti još jednom je interferiran je sa momentom najveće ekstrovertiranosti. Ovo naglašeno ponavljanje istog scenarija u službi je upravo što boljeg razumijevanja konstrukta. Stupivši na kružni balkon shvaćamo da put završava na mjestu gdje je i započeo - u ulaznom dvorištu. No, iako se nalazimo na istom mjestu, naša percepcija kuće potpuno je izmijenjena, a ideja 'cjeline' puno razumljivija.

PROJEKTNI TIM

,

INVESTITOR

,

GODINA POČETKA PROJEKTIRANJA

2020.

GODINA DOVRŠETKA PROJEKTIRANJA

2021.

GODINA POČETKA GRADNJE

2021.

GODINA DOVRŠETKA GRADNJE

2022.

POVRŠINA OBUHVATA (m2)

420

UKUPNA TLOCRTNA POVRŠINA (m2)

250 m2

PROGRAM/VRSTA

Stanovanje

LOKACIJA

Zagreb