Svjetska izložba EXPO Milano 2015 održat će se od 01.05. – 31.10. 2015. godine. Na izložbenom prostoru površine 110 hektara u predgrađu Milana očekuje se preko 20 milijuna posjetitelja. Tema izložbe je „PREHRANA PLANETA, ENERGIJA ŽIVOTA“. Izložba se bavi fundamentalnim pitanjem je li moguće osigurati dostatnu, dobru, zdravu i održivu prehranu čovječanstva. Očekuje se sudjelovanje preko 140 zemalja, uključujući sve države članice Europske unije.
EXPO Milano 2015 prva je Svjetska izložba u nama susjednoj zemlji. Milano je treći najveći grad Europske unije (8 milijuna stanovnika), ujedno i centar najbogatije talijanske regije Lombardije koja ostvaruje 1/5 talijanskog BDP-a. Za izgradnju izložbenog prostora u Milanu predviđeno je 1,3 milijarde eura javnih investicija i oko 400 milijuna eura iz privatnog sektora. Italija je najveći vanjsko-trgovinski partner Hrvatske. Hrvatska i Italija imaju odlične diplomatske i gospodarske odnose što bi omogućilo dalje proširenje gospodarske suradnje. EXPO Milano 2015 prilika je za predstavljanje ponude hrvatske poljoprivrede, prehrambene industrije kao i hrvatskih znanstvenih dostignuća u području proizvodnje hrane. Obzirom na temu izložbe i povezanost Hrvatske i Italije, može se očekivati velik interes potencijalnih sponzora i donatora.
Talijanski je organizator ponudio Hrvatskoj opciju sudjelovanja u tematskom Bio-mediteranskom clusteru koja omogućava nastup sa značajno manjim troškovima. Idejna rješenja clustera rezultat su studentskog natječaja provedenog u suradnji talijanskih i svjetskih sveučilišta. Ostale države pozvane u Bio-mediteranski cluster su Albanija, Alžir, Cipar, Crna Gora, Egipat, Grčka, Libanon, Libija, Malta, Maroko i Tunis. Hrvatskoj je ponuđen modul paviljona površine 250 m? u dvije etaže.
U svrhu odabira projekta za idejno rješenje Hrvatskog paviljona, Ministarstvo vanjskih i europskih poslova RH sklopilo je Ugovor o poslovnoj suradnji s Arhitektonskim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu i Fakultetom građevinarstva, arhitekture i geodezije Sveučilišta u Splitu. Projekte su izradili studenti diplomskog studija oba fakulteta u okviru nastave zimskog semestra akademske godine 2013.-14.
U uži izbor ušlo je 11 studentskih projekata, čiji su autori sudjelovali na prezentaciji u Ministarstvu vanjskih i europskih poslova u ožujku 2014. Radove su ocjenjivali stručni kritičari Nikola Bašić, Saša Begović, Sanja Cvjetko Jerković, Marko Dabrović, Damir Fabijanić, Branko Silađin i Ivica Vidović. Oni su odabrali prvonagrađeni rad za realizaciju u Milanu 2015:
autori rada: Maja Cindrić, Tin Čop
ime projekta: Živi organizam | Living Organism
mentor: Lovorka Prpić
Koncept se bazira na bioraznolikosti Hrvatske i na temi međuovisnosti koja postoji unutar simbiotičkih krugova prirode. Bioraznolikost se manifestira projektom koji nudi raznovrsna i uvijek nova prostorna iskustva – prostorna intervencija nema određen oblik, nego je određena procesom životnog ciklusa. U simbiotičkim krugovima najvažnija je ravnoteža, koju čovjek svojim utjecajem često remeti – cilj je osvijestiti čovjeka o njegovoj međuovisnosti s okolišem.
Projekt smješta sustav ‘živog organizma’ unutar paviljona kroz koji posjetitelji prolaze, doživljavajući svijet tog ‘organizma’ (prostorni, vizualni, auditivni, olfaktivni i taktilni doživljaji). Posjetitelji stupaju u odnos sa ‘živim organizmom’ te postaju svjesni svog utjecaja na njega. Stalna prostorna mijena ‘organizma’ u kontaktu s posjetiteljima dovodi do gotovo uvijek novih doživljaja.
Doživljajni prostor nastaje stalnim pomicanjem teleskopskih profila pričvršćenih na okvirnu potkonstrukciju na način da rastežu i skupljaju elastično platno. Teleskopski profili – osim što imaju konstruktivnu ulogu nošenja platna – nose i druge funkcije poput ispuštanja karakterističnih mirisa i zvukova, ovisno o atmosferi cjeline (npr. u scenariju vinograda pod tučom i nevremenom, prostor se stišće i zatamnjuje uz ispuštanje vodene maglice). Elastično platno ujedno je i projekcijsko platno – tako se živim slikama prikazuje hrvatski krajolik. Pomicanjem projekcijskog platna deformira se i slika krajolika koja može biti jasnija ili mutnija, ovisno o rastegnutosti / propusnosti platna. Time se govori o procesu života biljaka koje prolaze svoja lakša i teža razdoblja, aktivnija i inertnija.
Osim spomenutog, ‘živi organizam’ i osjeća. On prima podražaje čovjeka (npr. povećanjem broja posjetitelja u prostoru organizam se pomiče te postaje veći mijenjajući atmosferu / boju). Puninu doživljaja omogućuje uravnotežena aplikacija video-produkcije (kao pretežito informacijskog medija) uz oblikovanje različitih prostornih ambijenata (kao pretežito osjetilnog medija).
Cilj je doživljaj koji nosi poruku: ‘Život osjeća. Čuvaj život.’