Vijesti
Multidisciplinarni tim autora predvođen hrvatskim arhitektom Krešimirom Roginom predstavit će Crnogorski paviljon na ovogodišnjem Venecijanskom bijenalu arhitekture
datum/vrijeme
13.03.2018.

Na međunarodnom natječaju koji je raspisalo crnogorsko Ministarstvo održivog razvoja među 48 pristigla prijedloga iz cijelog svijeta pobijedio je rad multidisciplinarnog tima arhitekata, pisaca, istraživača, pejzažista, kreatora i umjetnika, pretežito hrvatskih autora: Rosa Rogina, London; Ida Blažičko, Hangzou; Armor Gutierrez Rivas, Santander; Francois Vahe, Pariz; i Krešimir Rogina,  Zagreb.

„Postavljenu temu vidimo kao priliku za prikazivanje ulomaka naših kolektivnih istraživanja arhitekture kao discipline koja brzo ekspandira izvan okvira prakse temeljene na objektu.  Vjerujemo da je arhitektura danas dio šireg društvenog konteksta i prostornih koordinata koje potiču interdisciplinarne i procesno usmjerene pristupe“, objašnjavaju autori.

Za organizaciju, umjetnički i istraživački okvir Projekta predstavljanja Crne Gore na 16. Bijenalu arhitekure u Veneciji odgovorni su komesar dr Dušan Vuksanović, glavni državni arhitekt i kustosica dr. Sonja Radović Jelovac. Ona je pak, u okviru teme bijenala Freespace crnogorsko predstavljanje postavila na široku osnovu temom – Emerging Resillience. Uz glavnog državnog arhitekta i kustosicu, rad pod nazivom Wo/Man Under The Umbrella izabrao je međunarodni ocjenjivački sud u sastavu: mr. Dragana Čenić, d.i.a., Ministarstvo održivog razvoja i turizma, dr. Svetislav Popović, d.i.a., Arhitektonski fakultet, Univerzitet Crne Gore, mr. Petar Ćuković, povjesničar umjetnosti, Fakultet vizualnih umjetnosti, Univerzitet Mediteran; Ana Dana Beroš, samostalna arhitektica i kustosica, Zagreb; dr. Elisa Cattaneo, Politecnico di Milano; mr. Branko Pavić, Arhitektonski fakultet Univerziteta u Beogradu i Prof. Arch. Mosè Ricci, University of Trento.

WO/MAN UNDER THE UMBRELLA / ČOVJEK POD KIŠOBRANOM
“Zašto se kišobrani ne rastaču na suncu – ili barem rastu na kiši?” Cedric Price

Iz izjave autora:

“Cilj nam je kritički analizirati ideju arhitekture kao proširene prakse kroz tripartitni okvir izložbe kojim ćemo pokušati odgovoriti na neka od ovih i sličnih pitanja.  Namjeravamo se služiti jednostavnim i razumljivim porukama, sveobuhvatnom snagom brendiranja mrežolike instalacije i taktilnosti jedinstvenih in-situ izrađenih modela kao identifikacijskog alata, koji ne uključuje samo poznate arhitekte kao goste, već i širu javnost.  Ne postoji jednostavnija slika od čovjeka pod kišobranom, sva bi se prostornost mogla svesti na taj egzistencijalističko poetski idiom.  Ona je također i snažno komunikacijo sredstvo.  Posjetitelji crnogorskog paviljona trebaju iz njega izaći ozareni novim i jedinstvenim iskustvom.  Venecijansko je bijenale najveći arhitektonski show na svijetu.  Želimo da posjetitelji pronose impresiju crnogorskog nastupa na dugo i na daleko.”

Tri su međusobno povezana dijela crnogorske prezentacije na 16. Venecijanskom bijenalu arhitekture: KNJIGA, IZLOŽBA i UMREŽENJE, svaki se iz svog kuta bavi sveobuhvatnom temom Emerging Resilience, varirajući u mjerilu, materijalnosti, trajanju i metodi širenja.  Zajedno djeluju kao vitalni okvir koji podupire otvorenu raspravu o temi unutar i izvan stvarnog paviljona.

KNJIGA – GLOSAR arhitekture u doba ‘Emerging Resilience’

Kako danas riječ govori više od tisuću slika, publikacija predstavlja priručnik ili komplet za preživljavanje u eri novih prostornoih stvarnosti, tekstualni zadirkivač, mind-set-adjuster ključnih pojmova za arhitekte koji djeluju u doba ‘Emerging Resilience’, poput: IMPULZIVNO, INSTINKTIVNO, INSTANTNO; FRIVOLNO; ATMOSFERSKI UČINAK; DENDROPHITOS; MINIMALIZAM DŽUNGLE; MOJ ALGORITAM; VIRALNOST.

Knjiga je posvećena ostavštini profesora Ranka Radovića.

IZLOŽBA se sastoji iz tri dijela: INSTALACIJE, (RAZ)GOVORA i RADIONICE

INSTALACIJA

elegantna leprešava i lelujava struktura interpretacija je endemskog crnogorskog cvijeta Edraianthus wettsteinii ssp lovcenicus (Lovćenski zvončić) i zauzeti će cijeli prostor atrija paviljona, te se istodobno širiti na susjednu ulicu. Osjetljiva na strujanje zraka, vlagu kišnih kapi i sunčevu toplinu, instalacija će reagirati, mijenjati se i micati u suglasju sa svojim okruženjem.

(RAZ)GOVOR

tri vrlo posebne međunarodne arhitektonske osobnosti, Alexander Brodsky iz Moskve, Anna Popelka iz Beča i Atelier Bow-Wow iz Tokija raspravljat će o temi slobodnog prostora, kroz video projekcije na zidu kao i kroz svoju fizičku prisutnost.  Algoritmi ‘Emerging Resilience’ u njihovim paradigmatskim djelima bit će prikazani putem konceptualnih modela u istoj prostoriji.

RADIONICA

više laboratorij za izradu, manje konvencionalno predstavljanje arhitekture koja ulazi u stalni dijalog i aktivan angažman s društvom, ovaj dio izložbe želi istaknuti i aktivno provoditi koncept samo-gradnje i kolektivne produkcije u interakciji s javnošću i tako postati ključni element izložbe, koji će postupno, tijekom cijeloga trajanje Bijenala postepeno popunjavati izložbene zidove.

UMREŽENJE

Uz izložbu u Palazzo Malipiero i knjigu, jednako smo zainteresirani za izdizanje crnogorskog paviljona u Veneciji na koordinate u mnogo široj matrici prostora, ljudi i resursa. Glavni partner u konceptualiziranju i međuodnosima u ovome dijelu projekta bit će London Festival of Architecture, najveći takve vrste Europi.  Ostali izvori suvremenih komunikacijskih kanala također će biti korišteni.

PRESS CLIPPING – Časopis ”Prostor”