Aktualno
FUTURE ARCHITECTURE PLATFORM / THE PUBLISHING SCHOOL: PEDAGOGIES OF CARE / RIJEKA 25.8. – 28.8. 2020.
datum/vrijeme
18.08.2020.

U Rijeci se od 25. do 28. kolovoza odvija program The Publishing School: Pedagogies of Care koji obuhvaća online izložbu i simpozij – radionicu, a okuplja niz hrvatskih i međunarodnih autora/ica iz područja arhitekture, umjetnosti te urbanih i prostornih praksi.

Medijsko širenje arhitektonskog i prostornog znanja : izdavaštvo kao istraživački alat i pedagoška praksa

U okviru paneuropske platforme Future Architecture i programskog pravca Slatko i slano projekta Rijeka 2020 – Europska prijestolnica kulture, u Rijeci će se od 25. do 28. kolovoza održati program The Publishing School: Pedagogies of Care (Škola izdavaštva: pedagogije skrbi) koji obuhvaća online izložbu u nastajanju i simpozij-radionicu. Udružujući niz lokalnih i međunarodnih arhitekata/ica, umjetnika/ca i interdisciplinarnih kolektiva s područja prostornih i urbanih praksi, kroz ovaj program istraživat će se mogući načini učenja i proizvodnje znanja o javnim i urbanim teritorijima korištenjem emancipatornih praksi skrbi. Naglasak se stavlja na kolektivni angažman, eksperimentalno istraživanje i razmjenu znanja izvan službenih institucija, a pritom se izdavaštvo uzima kao alat u istraživačkom, analitičkom i kritičkom procesu koji cilja prema područjima izvan uskih okvira dominantnog znanja i službenih narativa.

Online izložba u nastajanju, koja će biti dostupna na linku publishingacts.eu od utorka, 25. kolovoza od 20 sati, objedinit će radove sudionika/ca triju programskih jedinica koje su se pod nazivom Izdavaštvo-akcija (Publishing Acts) održavale u razdoblju od 2017. do 2020. u Puli, Šibeniku i Rijeci.

Prva Izdavaštvo-akcija bavila se socio-političkim imaginarijima Pule, a rezultirala je publikacijom u sitotisku Pula Documents (2017.) čiji središnji dio čine fikcijske karte na temu razlike između starog i novog grada (Microcities), ekstremne urbane obnove i deindustrijalizacije (Selim Projects), tragova vojne povijesti grada koji se mogu tumačiti kao simboli razdijeljenih teritorija, ali i podijeljenih svakodnevica (Léopold Lambert), te promjena koje je u urbanim strukturama te korištenju grada i njegove okolice uzrokovao turizam (Sofia Dona).

Druga Izdavaštvo-akcija promišljala je prošlost, sadašnjost i budućnost Šibenika, a u publikaciji Šibenik Alternating Currents (2018.) nalaze se, između ostaloga, vizualni esej španjolske arhitektice Maite Borjabad López-Pastor o turistifikaciji grada, karta suvremenih modaliteta transformacije karakterističnih industrijsko-vojnih slojeva koji su definirali Šibenik u prošlosti (Soba DAŠ) te serija fotografija-razglednica koje stvaraju alternativne priče o gradu (CARTHA).

Treća Izdavaštvo-akcija istraživala je urbani kontekst Rijeke, svega nekoliko mjeseci uoči otvaranja službenog programa Europske prijestolnice kulture. Publikacija u formi novina, Fiume Novare (2019.), u nizu objavljenih priloga nudi drugačije, alternativne vizije budućnosti Rijeke (Andrej Kljun, Tiago Mota Saraiva), ali i subverzivnu analizu europske kulturne politike (Klodiana Millona, Cam Liu), istražujući pritom ambivalentna stanja Rijeke i njezine pozicije „bivanja između“ (Marin Nižić, Petronela Shredlova).

Kustosica izložbe je arhitektica i istraživačica Ana Dana Beroš, koja potpisuje i koncept čitavog programa. Prilikom otvaranja online izložbe u utorak, 25. kolovoza s početkom u 20 sati, nakon uvodnog govora Morane Matković (DeltaLab) i kustoskog online vodstva po izložbi, arhitekt Mauro Sirotnjak održat će online predavanje na engleskom jeziku pod nazivom Kritičko čitanje Rijeke.

Simpozij-radionica, koja će se održati od 26. do 28. kolovoza, istraživat će alternativne oblike edukacije. Trodnevni program započet će svakog jutra performativnom radionicom umjetnice Selme Banich koja će poticati slušanje, imaginaciju i transparentnost kao alate za učenje i stvaranje šire promjene.  Talijanski arhitekti Paolo Emilio Pisano i Sabrina Puddu (Institutes of Care), pokretači i voditelji nomadske škole Casting Casaways na mediteranskim otocima koji su služili kao zatvorenički logori, bavit će se konceptom „pedagogije stranca“, odnosno pedagoškom metodom koja uključuje procese dekolonizacije. Španjolski kooperativni arhitektonski ured MONTAJE predstavit će spekulativni video esej nastao na temelju studija slučaja pojedinih ruralnih škola, čije fleksibilne infrastrukture – u međuodnosu s lokalnom poviješću, kulturom i memorijom – otkrivaju latentni utopijski potencijal. Istraživački laboratorij Un-war Space Lab, čija je osnivačica arhitektica i istraživačica Armina Pilav, pokazat će na primjeru Neretve, pomoću „pedagogije biljaka“, kako se u jednom riječnom ekosustavu odvijaju razni procesi organske i anorganske interakcije između ljudi, konstruiranih pejsaža te uslojenih tragova ljudskih i ratnih razaranja. Tirilab, inicijativa koja istražuje multikulturalnu baštinu, gastronomiju i specifičnosti ruralnih zajednica, podijelit će svoje iskustvo pedagoškog rada sa ženskim kooperativama na sjeveru Grčke, a unutar projekta Mapping the Margins.

Svakoga dana između 13.30 i 16 sati u IVEX-u će se odvijati The Radio School, program otvoren za javnost u kojem će britanski umjetnik i dizajner Jack Bardwell stvarati live edukativne sadržaje u formi radijske postaje. Live radijske emisije sastojat će se od niza intervjua s prethodnim i trenutnim sudionicima projekta The Publishing School, a u razgovore će se moći uključiti i publika.

Krajem godine, u prosincu 2020., planirano je objavljivanje publikacije koja će, sumirajući znanja i materijale nastale tijekom i nakon riječkog programa The Publishing School, promišljati moguće nove horizonte u kontekstu proizvodnje znanja kroz primjenu dekolonizacijske istraživalačke metodologije te kritičkih praksi vođenih idejom pedagogije skrbi.

Program The Publishing School: Pedagogies of Care organizira DAI-SAI (Društvo arhitekata Istre) u suradnji s DeltaLabom te u okviru pan-europske arhitektonske platforme Future Architecture.

Program Škole izdavaštva: pedagogije skrbi (The Publishing School: Pedagogies of Care) moći će se pratiti na službenoj mrežnoj stranici publishingacts.eu te putem društvenih mreža Facebook i Instagram.